tirsdag 5. juli 2011

Frk.Solstråle


Endeleg skin sola på Sunnmøre..
Eg ligg i senga med høg feber og kan ikkje nyte den..
Men er glad på vegne av alle dei som får slikke sol.

Som erstatning såg eg over bilda på kamera mitt..
og der lyste Frk.Solstråle imot meg..
Ein vakker Løvetann som mange reknar som eit ugras..
Men eg beundrar den, den er full av liv og lar seg ikkje knekke..

Min løvetann ville absolutt vere med på Moseplassen si utfordring:

Frøken Markblomst 2011 


og så ville den høyre songen:

Den første løvetann


Det stod en liten løvetann så freidig og tilfreds
på landeveiens grøftekant med sølevann til knes.
Et bustehue lyste gult: Å nei, hvor jeg er fin!
Den hadde nettopp speilet seg i sølepytten sin.
I grøfta gikk en liten pjokk, som pjokker ofte går,
i våt og skitten kjeledress, med gult og bustet hår.
Han satte seg i søla ned og strakte ut ei hand
og nappet opp med rot og topp sin første løvetann.
På vegen kom det mange barn, de kvidret lyst og lett
imens de ordnet fort og flinkt en blåveisblå bukett.
Og pjokken ropte: “Se på meg, hva jeg har funnet her!”
Men barna bare lo og sa : “Så pjuskete den er!”
“Å nei, så menn,” sa pjokken, “jeg skal ta den med til mor,
så sier hun at den er fin og jeg er veldig stor.”
“Det si’r hun for å trøste deg,” sa de som stod omkring.
“For du er bare fire år og skjønner ingenting.”
Da stabbet pjokken hjem igjen og snufset littegrann,
og blomsten hang med hodet ned og lengtet etter vann.
Han åpnet døra sent og tungt, og plutselig sa mor:
“Å gid så fin en blomst du har – og nei hvor du er stor!”
“Du si’r det bare for å trøste, du,” sa pjokken likegla.
“Å langtifra” sa mor og lo. “Jeg mente det jeg sa.
Det aller største mor vet om, er nemlig guttemann
som kommer hjem og har med seg sin første løvetann.”
Alf Prøysen

16 kommentarer:

  1. :) Løvetanna kan vere fin, men i dag har eg revet opp ein del av den arten der... SÅ trist at du er sjuk! Skulle vore ulovleg når sola endeleg kjem fram! GOD bedring!

    Stor klem frå Elin!

    SvarSlett
  2. Likar løvetanna eg også! Så bale at du ligg sjuk, god betring frå meg! Klem:)

    SvarSlett
  3. Løvetanna er så fin..egentlig, vi vil bare ikke ha den i hagen;)..men flott bilde og Prøysens sang er godt følge!
    Håper formen snart kommer seg, ikke tida for sykdom nå, vettu!!
    Godbedringklem;)

    SvarSlett
  4. Ja, dette var en solstråle - en verdig kandidat;o)
    Så leit at du fortsatt er syk! Skikkelig kjedelig det der. God bedring - håper du kommer deg snart;o)
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  5. Ja løvetann er jo egentlig en flott blomst.
    Lyser opp. En av dei første som kommer om våren og gir oss beskjed om at sommeren er på tur.
    Ønsker deg en god dag :)

    SvarSlett
  6. Det er er godver her også, og eg veit å nyte det.
    Blåklokka er min sommarblomst.
    Og god bedring til deg!

    SvarSlett
  7. Nydelig bidrag!
    God bedring, så kjedelig med sommerforkjølelese, håper det fort går over.
    Ang. posten under her: vi lar oss ikke lure, vi registrerer og irriterer oss,skjønt produsentene tror vi lar oss lure. Unødvendig emballasje skulle vært forbudt.
    Klem

    SvarSlett
  8. Så morsomt med denne kandidaten! Ja, løvetannen har en slik vakker gul farge.
    Takk for koselig kommentar på bloggen min og god bedring!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  9. Ennå sjuk og feber! Så trist midt i sommeren. Da er det godt å ha en frisk, glad solstråle å titte på!
    Fortsatt god bedring!

    SvarSlett
  10. God bedring, og flott bilde!

    SvarSlett
  11. Løvetann er flott :-)
    en liten solstråle :-)

    SvarSlett
  12. Hyggelig at du har meldt deg på konkurranse Sigrid, håper du har blitt litt bedre :)

    SvarSlett
  13. Flott bidrag!!
    Ha en fin helg :-))

    SvarSlett
  14. Den gule løvetannen hører med i faunaen, og den er ukuelig optimistisk. Det er utrolig hvor den kan finne fotfeste for deretter slå ut sitt gule bustehode, ertende liksom =)
    Ønsker deg god bedring og lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  15. Nydelig bidrag!
    Lykke til.
    Håper det går bra med deg nå.
    Sommerklem fra Mio

    SvarSlett
  16. Heisann! Virkelig en liten solstråle. Vi trenger det om dagen. Før om åra 'satte' været seg. Det gjør det ikke lenger.... merkelig!
    Lykke til med avgjørelsen. Den er vel rett rundt hjørnet ;:OD)

    SvarSlett

Koseleg med ein kommentar ;-)
(måtte diverre stenge for anonyme då det kom så masse spam)