søndag 28. mars 2010

Palmesøndag

Bilete er lånt her


"Hvorfor valgte du en eselfole Jesus?


Du kunne i det minste valgt en hest.

Du gjorde deg så ussel og så liten,

mens folkemengden ville lage fest.


Hvorfor valgte du en tornekrone Jesus?

du kunne fått en gullkrone så fin.

For folkemengden ropte: "Hosianna,velsignet Konge"

sjansen var jo din.



Hvorfor valgte du den smertefulle døden?

Et lite ord og du var sluppet fri!

Du kunne bedt din far å sende engler!

Det skulle nok fått folkesnakk på glid.


Alt kunne blitt så annerledes Jesus!

Takk at du ikke tenker slik som vi.

Du kom med annet oppdrag hit til jorden:

Hver undertrykt og fanget skal bli fri!


Du roper ut et nådens år fra Herren,

et gledesbud for fattig og for rik.

Den blinde skal få se, den døve høre.

Takk, Herre Jesus,at du valgte slik!"



Teksta til sangen er henta frå "Barnesangboka" utgitt på Lunde forlag i 1989

Tekst: Elisabeth Aanje 1981 Melodi: Sigvald Tveit 1981

11 kommentarer:

  1. Ja, jammen blogga vi likt i dag. Denne sangen har en sånn flott tekst syns jeg, oppsumerer påska fint. Bildet mitt er fra påskevandring i kirka. Jeg har hatt 12 runder med påskevandringer med barneskoler de siste uken. Tenker dele litt påskevandringsbilder med dere denne påska :) Ønsker deg en velsignet påske!

    SvarSlett
  2. Den sangen har vi nynna på dei siste par vekene, ungane har brukt den på skulen.

    God palmesøndagskveld til deg og!

    SvarSlett
  3. Ja, takk for han valgte som han gjorde!

    God palmesundag til deg :)

    Klem!

    SvarSlett
  4. Fin tekst, men hvis det er en sang kan jeg ikke melodien.

    Kos deg med påsken Sigrid. Deilig å ha fri så lenge at du føler det monner. Så nyyyyt dagene.

    Påskeklem fra Marit

    SvarSlett
  5. God palmesøndag! Eg har ikkje hatt sjansen til å gå i kyrkja eller høyre nokon palmesøndagssalme i dag, så eg føler eg ikkje har starta på påska enno. Men eg fann fram nokre salmar og spela på pianoet for mor mi i kveld, og då foreslo ho "Hvorfor valgte du en eselfole, Jesus". Eg kan songen godt, men akkurat der og då kom eg ikkje på melodien. Etter ei stund kom forspelet i fingrane, og då var melodien der, også.
    Marit: Songen står i ei lyseblå barnesongbok.

    Songen minner meg om ein gong eg skulle preike i kyrkja i Kita-Osaka, og var nervøs fordi presten skulle vere der og høyre på. Då vart teksten slik:
    "Hvorfor valgte du en eselfole, Jesus
    Du kunne i det minste valgt en PREST!"

    SvarSlett
  6. Nydelig sang ;)

    Innom og ønsker deg en riktig fin påske!

    SvarSlett
  7. innholdsrike fine vers, er det en sang??
    rikig god påske videre...
    klem magny

    SvarSlett
  8. Så fint det var å klikke meg inn på bloggen din ikveld :)
    Sterk og sann tekst dette. Påsken er ikkje berre egg, kyllingar, kvikk lunch og appelsinar.

    Ønskjer deg ei god stille veke fram mot sjølve påskehøgtida :)

    SvarSlett
  9. Så vakkert! Den sangen kan jeg ikke. Teksten her var god å lese! Jeg hadde et innlegg i påsken i fjor, som jeg kalte: Mer enn Kvikk Lunch og appelsiner! Takk for disse fine ordene om Han som er verdens lys! -Margit-

    SvarSlett
  10. Kjære Sigrid.
    Jeg har ikke hatt tid til å lese andre blogger på veldig lenge. Men jeg må bare sende deg en stor takk. For du gir meg så mange tilbakemeldinger, som gjør meg så rørt. Uten å kjenne deg, har du blitt veldig viktig for meg. Jeg tror rett og slett du har gitt meg litt mer tro på meg selv- på at tankene mine ikke er helt ute og flyr.
    Og det er stort for meg.
    Tusen takk for at du bruker av din tid til å skrive noen gode ord. Jeg har trengt dem- og blitt veldig glad for dem. Og de gjør noe med meg.
    Nydelig sang, og viktige dager å tenke ordentlig igjennom. Takk:)
    God påske kjære deg.

    SvarSlett
  11. Heisann!

    Er innom som snarest for å ønske deg ei riktig god påske - jeg kommer sterkere tilbake etter påske :o)

    Stor klem fra meg :o)

    SvarSlett

Koseleg med ein kommentar ;-)
(måtte diverre stenge for anonyme då det kom så masse spam)