mandag 12. januar 2015

"Sarahs nyckel"

Mi bloggvennine  hadde ein flott
Give Away på bloggen sin.


Og heldige meg! 

Tenk eg vann "Sarahs nyckel". 


TUSEN TAKK!

Eg burde lese pensum i Rettleiing..
Men i helga har eg ikkje gjort det.
Eg har lest "Sarahs nyckel" på svensk.

Boka bør lesast. 
Det er ekstra spesielt å lese om Paris akkurat no når Paris vert omtala i media pga.tragiske hendingar dei siste dagane.



Saras nøkkel er en roman som tar for seg den beryktede oppsamlingen av franske jøder i Paris i juli 1942. Disse oppsamlingene er også kjent som Vel d`hiv. Boken er utgitt på mange språk, solgt i over syv millioner eksemplarer og lå over 100 uker på New York Times sin bestselgerliste. Boken ble senere filmatisert, og hadde premiere 1. april 2011. Leseren følger hovedsakelig to parallelle historier som blir flettet sammen iløpet av boken. Den ene historien handler om den ti år gamle Sarah Starzynski, en jødisk jente født i Paris, som blir arrestert sammen med sine foreldre under oppsamlingsaksjonen Vel 'd'Hiv. Før familien drar fra leiligheten, låser Sarah sin fire år gamle lillebror inn et skap for å gjemme ham fra det franske politiet, og hun tror at familien kommer tilbake om noen få timer. Men Sarah kommer ikke tilbake til leiligheten før flere måneder senere, og i mellomtiden dør broren, innelåst i skapet. Den andre historien handler om Julia Jarmond, en amerikansk journalist bosatt i Paris, som blir bedt om å skrive en artikkel i anledning 60-årsmarkeringen av arrestasjonene av de franske jødene.

12 kommentarer:

  1. Jeg lurer på om jeg har lest den? Ikke sikker, men det er noe kjent med innholdet.
    Så får jeg sjekke bokhaugen :)
    Ha en fin kveld. Og en klem :)

    SvarSlett
  2. Uff ja det er ikkje fyrste gongen det hender fæle ting i Paris, eller andre stader i verda. Fint at folk står saman mt alt da idla.

    klem!

    SvarSlett
  3. Gratulere med boka.
    Eg har høyrt mykje om boka, men ikkje lese den.
    Det er uroleg i verda.
    Og ein annan uro her akkurat no, kjenner at huset riste. Eg har lommelykta klar.
    God natt :)

    SvarSlett
  4. God morn! Artig å få en bok og særlig hvis man liker innholdet.
    Det er trist det som skjer i verden:(

    SvarSlett
  5. Så hyggelig at du likte boka, selv med et tungt tema. Godt gjort av deg å lese på svensk! :)
    Jeg har tilgode å lese den. Det er så mange bøker som vil bli lest... ;))
    Uroende med all uro i verden.
    Ønsker deg en fin dag! :)

    SvarSlett
  6. Hei. Vil ønske deg et rikt godt nyttår - og gratulerer med bok ! Håper du har det bra .klem Anne Lise

    SvarSlett
  7. Det er en god bok, men ett grusomt tema! Og som du sier, det er spesielt å lese med bakgrunn i det som skjer i Paris om dagen!

    SvarSlett
  8. Gratulerer med boka! Flott at du vant!

    Midt i tanken på all uro og ufred i verden kom dette verset fra en julesang for meg;

    Om verden så larmer og stormen slår,
    dog barnet eier Guds rike.
    Hvor himmelens juleklokker går,
    Må mørket og angsten vike.

    Så håper jeg det ikke ble noen skader hos deg, under uværet som var.
    Ha det godt! klem . -Margit-

    SvarSlett
  9. Gratulerer Sigrid!
    Den boken skal leses, ja kanskje se filmen også...
    Ønsker deg fine januarstunder og klokken tikker mot vår ❥
    Varm klem fra ℂharlotte ❧

    SvarSlett
  10. Godt nytt år til deg!! Så flott at du vant! Boka høres veldig god ut, må sette den på bør leses lista mi.

    SvarSlett
  11. Gratulerer til deg, heldig du ;) Jeg har lest boken og sett filmen. Syns den er usedvanlig sterk, gråter hver gang jeg ser filmen...sukk...Håper du har fine dager, da - og at helgen din blir avslappende og fin. klem din vei

    SvarSlett

Koseleg med ein kommentar ;-)
(måtte diverre stenge for anonyme då det kom så masse spam)