søndag 8. mars 2015

X-faktor blomster - rosa!


x-faktor-rosa



ANNE PÅ MOSEPLASSEN HAR STARTA X-FAKTOR KONKURANSE MED FLOTTE PREMIAR.
FYRST UT ER ROSA BLOMSTER.
KANSKJE DU OGSÅ VIL BLI MED MED?

HER KAN DU LESE MEIR OM KONKURANSEN:

X-FAKTOR BLOMSTER - ROSA!


MITT BIDRAG TIL

X-FAKTOR BLOMSTER - ROSA

ER DENNE VAKRE PURPURSOLHATTEN.

Purpursolhatt står støtt på egne bein

Blomstene har ganske lange kronblader, og de kan variere i bredde avhengig av sort. De fleste er smale og henger litt ned, og gir blomsten et slankt og elegant uttrykk. Purpursolhatt trenger godt drenert jord og sol eller halvskygge. Høyden varierer mellom 70 cm og 1 m. Selv om blomstene kan ha et mykt uttrykk, er de hardføre og står lenge. Purpursolhatt blir ofte kalt bare solhatt på norsk, men da kan den blandes med planteslekten Rudbeckia, som har gule blomster. Siden de to slektene har forskjellig farge på blomstene er de lett å skille fra hverandre når man først ser dem, sier OBP. De stive rørkronene i midten, «piggsveisen», har gitt inspirasjon til det latinske navnet på Purpursolhatt, som er Echinacea. Dette ordet spiller på det greske ordet ekhinos, som betyr pinnsvin og kråkebolle.

EG KJØPTE SOLHATT STAUDA SOMMAREN 2013.

GLEDA VAR DIFOR STOR DÅ EG SÅG AT DEN BLOMSTRA IGJEN SOMMAREN 2014.

Akkurat dette bilde har eg til oppstartbilde på mobilen min.
Det minner meg så inderleg om sommaren og gir meg litt energi berre eg ser på den.
.............................................

18 kommentarer:

  1. Herlig.
    Jeg tror kanskje jeg skal slenge med :)
    Får se på reglene :)
    Klem .)

    SvarSlett
  2. Det er enda en staude jeg bare MÅ ha i hagen, vakker og kul som den er!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  3. Den er heilt nydeleg og eg har endeleg fått mange i hagen. Har sått fleire sortar som blomstra for første gang i fjord. Sommarfuglane var heilt betatt og det var eg også :)) Flott bidrag....lykke til.

    SvarSlett
  4. Hei Sigrid

    Flot billede af en lækker solhat:)

    Held og lykke!

    SvarSlett
  5. Så flott den er, Purpursolhatten. Nydeling farge. Lykke til!

    SvarSlett
  6. De blomstene er veldig fine og har virkelig knallfarger!

    Tusen takk for hyggelig kommentar om sangen min :)

    SvarSlett
  7. Hei Sigrid,
    Så gøy konkurranse, og et flott bidrag fra deg :) Må titte innom Moseplassen og se mer.

    Ønsker deg en fin uke i mars :)

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  8. For ein nydeleg blomst.
    Den sorten har eg ikkje sett trur eg.
    Kjekt å vere med på slike utfordringar, får sjå mykje fint.

    God ny veke !

    SvarSlett
  9. Kjempefin plante! Særelig flott i masseplantinger.

    SvarSlett
  10. Hei Sigrid :) Fine piggsveisen! Jeg har fortsatt noen av fjorårets blomster stående i bedene faktisk, må få tatt noen bilder av de, de er jo ikke lenger pene akkurat, men artige er de jo.

    Hyggelig at du er med på konkurranse :)

    SvarSlett
  11. Nydelig purpursolhatt! Står på ønskelisten til sommeren ja.
    Lykke til!
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  12. Riktigt fint exemplar av solhatt. Den skall jag nog skaffa mig, så fin.
    Lycka till!

    SvarSlett
  13. Nydelig solhatt! De er så fine, og jeg har veldig mange av de i hagen. Liker de veldig godt.

    Lykke til!

    SvarSlett
  14. Herlig! Vakkert blomst som stråler. Nå er det bare å vente på sommeren.

    SvarSlett
  15. Hei, Sigrid ! Nydelig farge på blomsten. Ja, no har eg også lyst på vår. Det er kanskje derfor eg hadde så stort bloggesug i magen i dag. Du får ta deg ein titt innom bloggen min og sjå om der e noke nytt :)

    Ønsker deg ein fortsatt fin dag :)

    SvarSlett
  16. En lekker blomst som minner om sol og sommer :-)) Masse lykke til!

    SvarSlett
  17. Solhatt er jeg også glad i.

    SvarSlett
  18. Ja, denne blir man glad av å se på! Herlig bidrag. Lykke til! :)

    SvarSlett

Koseleg med ein kommentar ;-)
(måtte diverre stenge for anonyme då det kom så masse spam)