mandag 3. februar 2014

Ingen er berre det du ser......



Nåken stjele andres vinger
og lyge på seg vidd og vet
og nåken smykke seg med ringer
som visstnok gir identitet
nåken like ikkje seg sjøl
og sprade rundt i lånte fjør
andre trivs på egen kjøl
men vi'kje sei det hvis du spør

Det e lurt å væra åpen og rause
det e'kje smart å fella dommar for fort
det kan vær farverikt og flott hos den tause
og den "verste" vær av flottaste sort
me e alle mer enn me forstår
me ser kun litt av det som foregår
det e spennande det her:
ingen e bare det me ser


Det kan vær storm der det ser stilt ut
det kan vær sårt der det e hardt
det kan vær tøft der det ser snilt ut
og den som true kan vær sart
den beskjedne kan vær ein pøbel
og den rause kan vær stri
og den som ser ut som et "møbel"
kan vær et fyrverkeri


Det e lurt å væra åpen og rause
det e'kje smart å fella dommar for fort
det kan vær farverikt og flott hos den tause
og den "verste" vær av flottaste sort
me e alle mer enn me forstår
me ser kun litt av det som foregår
det e spennande det her:
ingen e bare det me ser


Me e kver og ein ei gåta
et lite univers
ikkje lette å bli kloke på
me forsøke å forstå oss
på kryss og på tvers
men har veldig langt igjen å gå


Det e lurt å væra åpen og rause
det e'kje smart å fella dommar for fort
det kan vær farverikt og flott hos den tause
og den "verste" vær av flottaste sort
me e alle mer enn me forstår
me ser kun litt av det som foregår
det e spennande det her:
ingen e bare det me ser


-Bjørn Eidsvåg-

---------------------------------------------------------------
Kirkens Bymisjon har gitt ut ei spennande bok: 

Då eg Googla tittelen kom eg over denne flotte sangen av Bjørn Eidsvåg.

Les den og gruble på den.

10 kommentarer:

  1. Bjørn har jeg stor sans for! Rart med det, tekstene blir mer til ettertanke når man leser dem? Ha en flott uke!

    SvarSlett
  2. Så lett å glemme, men så utrolig viktig å huske på!
    Jeg liker tekstene til Bjørn Eidsvåg men denne tror jeg ikke jeg har hørt/lest før - drar i alle fall ikke kjensel på den. Mulig om jeg hadde hørt musikken:)

    Ha gode dager kjære du,
    varm klem:)

    SvarSlett
  3. Tankevekkende tekst! Kan ikke huske å ha hørt denne..
    Ønsker deg en fin dag! :) *klem*

    SvarSlett
  4. Ja, liker tekstene til Bjørn, men husker ikke denne.
    Takk for at du deler :) Ønsker deg en fortsatt fin uke
    Klem fra Mette

    SvarSlett
  5. Bjørn kan og få sagt det!
    Nydelig tekst og virkelig til ettertanke!

    SV: Søtpotet er så godt! Jeg har laget det som gratinert, i mos og som pannestekt båtpoteter og alt sammen har vært namnamnam!

    Ønsker deg en finfin kveld!
    Jeg ligger med dyne i sofaen, har gjort det i hele dag og kjempet mot feber og oppkast :/ krysser fingrene for at jeg er frisk og rask igjen snart.

    klemklem

    SvarSlett
  6. SÅ vakre ord - Bjørn Eidsvåg er en kunstner med de også ❥ Disse var nye for meg, men veldig glad for at du deler - SÅ klokt og så viktig å tenke på i møte med medmennesker ❥
    Fin uke til deg gode Sigrid!

    SvarSlett
  7. Å være raus...
    Me er kvar og ein ei gåta, eit lite univers

    Sett de setningene sammen, tenker jeg. Om en betrakter andre på den måten, og samtidig gir av sin raushet, da blir livet rikt. Takk Sigrid, fordi du ennå en gang peker på det essensielle

    SvarSlett
  8. Flotte og tankevekkjande ord! Tenk om vi kunne møte alle våre medmenneske med denne haldninga!

    SvarSlett
  9. Dette trenger vi stadig øve oss i- det er altså så lett å tenke at sånn er han og sånn er hun og ferdig med den saken liksom...men da blir livet fort fattig.Takk for at du minnet meg på dette- og vi snakket faktisk om noe i samme gata på jobben i går...
    Håper du har en fin dag og tusen takk for alle gode kommentarer fra deg.

    SvarSlett
  10. Det er så sant... og vi kan aldri få gjentatt det nok. Takk for et fint og tankevekkende innlegg ♥

    SvarSlett

Koseleg med ein kommentar ;-)
(måtte diverre stenge for anonyme då det kom så masse spam)