onsdag 22. juli 2009

Eg "elskar" solbær ;-)

Å, solbær er bra godt...

Ete den heilt enkelt frå solbærbuska eller som syltetøy..

Ute på omnen kokar solbærsylte akkurat no!






Her kjem tre ulike oppskrifter:

Mammas solbærsylte
1 kg solbær
0,5 l vatn kokes opp
0,5 kg sukker røres i
evnt.jam/certo
evnt. maizenna viss sylta er tynn

Svigermors solbærsylte
2 kg bær
1l vatn
3 kg sukker

Evas solbærsylte
1 l bær + 2,5 dl vatn + 1 kg farin

Ps: Kan nokon gjette kva som er favoritt isen?



Ja, nettopp Sol-is. Eg masa på Diplom-Is om at dei måtte begynne med den igjen. Og så plutseleg var den der.... Hurra!

(Skal ikkje ta all æra, måtte vel fleire til enn eg vil eg tru)

Litt info:
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi (der også bilde kjem frå)

Solbær
En solbærbusk med frukt
Vitenskapelig(e)navn:
Ribes nigrum
Norsk(e) navn:
Solbær
Hører til:
Ripsfamilien,Saxifragales,
egentlige tofrøbladede planter,dekkfrøede planter
Habitat:
Temperert klima
Utbredelse:
Hovedsakelig
Europa
Solbærplanten er en
buskvekst i ripsfamilien som foretrekker et temperert klima. Plantens frukt er små bær med en mørk lilla, nesten svart farge. Bærene er rike på C-vitamin og har en svakt bitter smak, og brukes blant annet til gelé, syltetøy, saft, konfekt (fyll), yoghurt, iskrem og vin.
Solbær er mest utbredt i Europa og er spesielt populært i
Storbritannia. Under andre verdenskrig oppfordret den britiske regjeringen til dyrking av solbær siden bærene er en god C-vitaminkilde. Man lagde solbærsirup av bærene som så ble delt ut gratis til alle barna i landet, noe som bidrog sterkt til å øke populariteten til solbær der.
Bladene er også rike på smak og utgjør ingredienser i solbærschnaps eller solbærcognac

5 kommentarer:

  1. ..så arti Sigrid..jeg må på McDonalds for å koble meg opp..så jeg kommenterer ikke blogger nå..måtte bare inn å se på din....kos deg!!!

    SvarSlett
  2. Klarte ikkje dy meg etter at eg har observert og kommentert bloggar eit par år..
    Kjekt du kom innom Miamor..
    Kos deg vidare ;-)

    SvarSlett
  3. Heisann min kjære venn !!Åhh tusen takk for at du fremdeles liker meg.
    Trodde kanskje ikke det.
    men du skal vite jeg respekter deg og din tro,
    Og jeg sakl ikke være for tøff i trynet.for jeg må jo tro på han. jeg snakker /banner på han for alt han har gjordt mot meg. Og det er mye...mye mer enn du og andre vet !!

    Og kanskje er jeg en lost datter ...men det skal mye til for at jeg kommer "hjem".
    Ha en god natt min venn !!

    SvarSlett
  4. Klart eg likar deg! Du er du, og det må du få lov å vere. Vi tek ulike val på livsvegen vår.
    Vi kjenner kvarandre ikkje, men kan gi kvarandre noko likevel gjennom våre treff på nett. Så kjekt du vil vere følger Irina!

    SvarSlett
  5. Heisaan ! Nå vart jeg bekymret er dere på sykehus med midterste sønnen din ?
    Hva skjer da ?Håper det ikke er alvorlig ? Må få vite ?

    Ha en fin dag !!
    Klem

    SvarSlett

Koseleg med ein kommentar ;-)
(måtte diverre stenge for anonyme då det kom så masse spam)