lørdag 15. januar 2011

Amatør

En amatør (av fransk amateuren som elsker) (videreføring fra det latinske verbet: amare, subst:amator) betegner en person som gjør noe fordi en liker – eller elsker – å gjøre det. Dette til forskjell fra en profesjonell, eller en som ønsker å bli profesjonell, som gjør noe med det formålet å tjene på det.
Ordet «amatør» brukes ofte om en som ikke gjør sin oppgave bra nok. En amatør har ofte mindre kunnskap om arbeidet enn det en profesjonell har.
For mange som misliker forskjellige virkemidler profesjonelle tar i bruk for å selge arbeidet sitt, kan amatører imidlertid oppfattes som mer autentiske og oppfinnsomme.
Henta frå Wikpedia
Ja, eg er amatør.. 
Og det skal eg fortsatt vere, men no har eg fått eit betre utgangspunkt. 
Mannen min kjøpte eit brukt kamera til meg, så no gjenstår det å øve-øve-øve...

God helg til alle både amatørar og profesjonelle ;-)

26 kommentarer:

  1. SÅ lurt å kjøpe brukt, da! Sikkert mye bra og få der ute etter folk som tenker de har lyst til å prøve, men kanskje ikke får det til. (Akkurat som med treningsapparater litt uti mars. Hehe).
    Dette skal jo bare bli bra! Det er øve, øve, øve som må til;)
    Lykke til! Blir spennende å se ettehvert.

    SvarSlett
  2. Gratulerer! Så spennande! Kanskje du melder deg inn i fotoklubben? Lærer mykje der, og får billege kurs :)

    Kjekt at du saknar meg!
    Eg er her, men kjenner at det er best å ta det heilt med ro. Ingen fotografering heller. Og DET saknar eg veldig! Men helsa kjem først.

    God helg!

    Stor klem frå Elin!

    SvarSlett
  3. Næ! Det var jammen en fin oppklaring. Man vet vel kanskje at det er sånn, men "amatør" blir gjerne brukt negativt, ja.

    Ergo er jeg amatør på både interiør, foto, blogging OG mammarollen. Hehe...

    Grattis med nytt kamera! Lykke til!

    Ha en fin lørdagskveld videre.
    Klem Jenny

    SvarSlett
  4. Du får øve OG kose deg :) Så kjekt at du fikk nytt kamera!

    God helg til deg. Klem :)

    SvarSlett
  5. Grattis med nytt kamera - så snill mann, da! Nå kommer det nok mange flotte 'shots' herfra etterhvert! Ha en fin kveld videre - klem**

    SvarSlett
  6. Ønsker deg masse lykke til:) Med kamera rundt halsen på tur, vil du se motiver over alt:))
    Test og prøv og trykk...
    Klem fra meg:)

    SvarSlett
  7. Gratulerer!!! Lykke til! :)

    SvarSlett
  8. Gratulerer med nytt kamera! Også jeg må øve og øve.. Du er ung og tar det nok fortere enn jeg, men jeg prøver! -Margit-

    SvarSlett
  9. Gratulerer! Eller sliiiiitan som vi sier her jeg er fra.....Takk for hilsen, jeg håper på MYE mer fritid, det har vært en altfor travel jobbehøst...mend det viktigste er at jobben er spennende (om enn alt for krevende...)
    Jeg har jobbehelg, og snart ferdig for sengen....skjønnhetssøvn....håper alt er vel med deg!!!! Koooooos deg med fotograferingen!
    Klem, M
    Ps...jeg gleder meg til å realisere drømmen om å skrive mer....og mye har jeg allerede skrevet på lapper og på skriveblokker...det er en STOR glede å ha egen pc...

    SvarSlett
  10. Gratulerer med nytt kamera.
    Lykke til.
    Ønsker deg en fortsatt fin lørdagskveld.
    Klem fra en som også er amatør

    SvarSlett
  11. Hei på deg! Ja øvelse gjør mester ;) Jeg holder på jeg også, det er bare det at jeg synes det går for treigt framover....
    Så lykke til med kameraet, tålmodighet lønner seg!

    SvarSlett
  12. Gratulerer til den glade amatør :)

    SvarSlett
  13. Gratulerer og lykke til!

    SvarSlett
  14. Fint å være amatør, da gleder en seg over resultatet. Blir virksomheten en profesjon, blir det et annet innhold...

    SvarSlett
  15. amatør er det deilig å være, da trenger en ikke så stramme rammer heller og det er ingenting for oss sterke kvinner her inne!!

    kos deg med kamera og ha en fin søndag!

    SvarSlett
  16. Gratulerer:) Nå er det bare å øve og kose seg:) Det viktigste er å ha det gøy...

    SvarSlett
  17. Å være amatør er en fin ting Sigrid, å ikke kunne kan være veldig veldig morsomt. Og å lære noe nytt kan gjøre så veldig godt for hele oss. Kos deg!!! Jeg gleder meg til å se!!

    -Og ja, selvfølgelig kan du kopiere alle tekstene du bare vil fra meg. De er til din frie disposisjon, hehe, veldig koselig:)

    God søndag- og god ny uke kjære deg.

    SvarSlett
  18. Lykke til!.... jeg har ennå ikke sluppet autofokusen:O)..men amatør er bra det også:O)

    SvarSlett
  19. Gratulerer med kamera! Kos deg med øvinga og bildene!

    SvarSlett
  20. Gratulerer med nytt kamera!snill mann;o)
    Du tek jo allerede fine bilder.kanskje du ender opp som en estetisk interiørblogger;o)
    Ej he forresten skifta netadresse på bloggen min.Visst du melder deg ut som følger og melder deg inn igjen trur ej du får den nye adr.
    HA EN fin kveld videre!kleem

    SvarSlett
  21. Gratulerer med nytt kamera, Sigrid. Du er ein god amatør som ser mange gode motiv, knipsar dei og er snill å dele dei med oss !

    Lykke til ! Og ha en fin dag vidare:)

    SvarSlett
  22. Så kjekt med 'nytt' kamera - dette får du stor glede av!!!

    Lenge leve amatørene :o)

    Ønsker deg en finfin uke!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  23. Gratulerer med fint kamera! Blir nok gøy å holde på med. :)

    SvarSlett
  24. Gratulerer med nytt kamera! Jeg er litt i samme situasjon som deg;) Øving gjør mester:)

    SvarSlett
  25. Hei og takk for fin hilsen inne hos meg:)
    Jeg kan også kalle meg en amatør jeg også, med brukt kamera kjøpt av mannen:-D Har lyst å melde meg på fotokurs, men jeg rekker ikke over det på denne siden av 2011 så jeg satser på prøve og feile metoden. Men det er gøy å prøve og feile også da:)
    Ha en fin dag og ei god helg - Hanne

    SvarSlett

Koseleg med ein kommentar ;-)
(måtte diverre stenge for anonyme då det kom så masse spam)