lørdag 28. august 2010

Den prektigkledde sommerfugl

SOMMERFUGLEN
(Mel.: Eivind Groven)

Den prektigkledde sommerfugl
er fløyet fra Guds hånd.
Han ga den gyldne ringer
og røde purpurbånd.

Han lærte den å flyve høyt,
høyere enn jeg er.
Den har nok fuglens lyster,
men ei dens dun og fjær.

Og alle verdens mennesker og
alle konge bud ei gjøre kan en
sommerfugl. Det kan alene Gud.
.
Henrik Wergeland
.................................................................................

Malys Krok blogga om Tatovering fekk eg mange tankar.
Blandt anna kom denne sangen fram i hovudet mitt.

Sommarfuglen vert brukt som eit Kristent symbol på oppstandelsen.

Her kan du lese meir om dette.

bilete av to sommarfuglar har vi fått frå eit gravferdsbyrå

15 kommentarer:

  1. Hvor smukt Sigrid!! Tatoveringen er rigtig sød. Kom til at tænke på en blogveninde hvis far døde for ikke så længe siden - der var en masse skriveri om sommerfugle. Hans elskede sommerfugle..... tankevækkende. KNUS og god weekend♥

    SvarSlett
  2. ..ååå det er en av favorittene mine som jeg ofte siterer....naturalisten som ser Gud i naturen er sterkt tilstede i livet mitt akkurat nå.....ha en deilig søndag...sola skin...klem

    SvarSlett
  3. nyyydelige vers....!
    ønsker deg en fin søndag!
    magny

    SvarSlett
  4. Sommerfugler er fine :) Ha en god søndag! Klem

    SvarSlett
  5. Vakkert, min venn! For meg representerer sommerfugler frihet, noe lys og lett. De kan med god samvittighet svinse fra det ene til det andre....og ombestemme seg på veien både en og tre ganger, uten åt det får konsekvenser. For et liv:o)
    Ønsker deg en flott søndag.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  6. Nydelig dikt!
    Den godeste Wergeland fikk sagt det han :)
    Ønsker deg en god uke!

    SvarSlett
  7. God kveld :)

    Så nydelig. Dette er lenge sidan eg har lest :)

    Ha ein riktig fin søndagskveld og snart ei ny veke.

    SvarSlett
  8. Hei og takk for besøk inne hos meg,moro med nye bekjentskaper!
    Så nydelige sommerfugler og det diktet er jo så vakkert!

    SvarSlett
  9. Sommerfuglen er en vakker og fascinerende skapning...;)

    SvarSlett
  10. Nydelig dikt.
    Sommerfugler er vel noe av det vakreste som finnes.
    Ønsker deg en fin ny uke :o)

    SvarSlett
  11. Nydelig sang dette!
    ha ei fin ny uke og klem fra meg;)

    SvarSlett
  12. Dette diktet er også et av mine favorittdikt.
    Nydelig. :) Ha ei fin uke!

    SvarSlett

Koseleg med ein kommentar ;-)
(måtte diverre stenge for anonyme då det kom så masse spam)